Wednesday 8 April 2015

Usia

9 APRIL 2015

Bismillahirrohmanirrahim,

By the name of Allah, my Lord my everything.



"Sejenak ku imbasi kembali, erti pelayaran usiaku"

Antara bait-bait lagu kumpulan nasyid saujana, yang sering menjadi hiburan halwa telinga Nurul Syaahidah.
sungguh la, lagu nasyid banyak mengingatkan kita banyak perkara, tidak mudah dibuai dan dihanyutkan oleh perasaan. sebab tu saya PENCINTA nasyid daripada zaman sekolah lagi. :)

Berbalik pada tajuk entri, kebelakangan ini nurul syaahidah kerap bermuhasabah tentang USIA,
ya, usia ia makin bertambah pada nombor tapi bukan pada hayat. Dan secara langsungnya, makin bertambah usia, makin kita menghampiri pertemuan dengan Sang Pencipta Yang Maha Agung.

mungkin kita tak sedar yang masa dah jauh meninggalkan kita. kerna masa itu lebih lebih berharga daripada emas. Emas boleh dijual dan dibeli, tapi bukan pada masa. masa yang pergi takkan dapat diganti. Maka, hargai nikmat masa yang Allah beri sebaiknya. 


Beruntunglah orang yang hari ini lebih baik dari semalam, rugilah orang yang Hari ini sama dengan semalam, celaka lah orang yang hari ini lebih teruk dari semalam” –Saidina Ali-.


bak kata emak ;" bila usia kita bertambah, sepatutnya amalan-amalan kita makin makin bertambah, bukan berada di takuk yang lama, rugii rugii [dengan nada emak yang tegas]

Dunia ibarat satu titik dan, negeri akhirat ibarat satu garisan panjang yang tiada pengakhiran. itulah perumpaan nya. dunia tempat kita persiapkan bekal, bekal untuk sebuah garisan panjang yang tiada penamat.maka nya bekal tu perlulah lebih dan sangat-sangat banyak. Bimbang jika bekal tak cukup, kita akan behenti lemah di pertengahan jalan, menjadi orang-orang yang sangat rugi, nauzubillahiminzalik.

Masa muda yang ada, dengan sisa-sisa usia yang tinggal ni, jangan kita berlengah untuk melakukan perkara-perkara baik.


'fastabiqul khairat= maka berlomba-lombala kamu dalam kebaikan" [2;148]

beribadatlah bersungguh-sungguh seolah-olah kamu akan meninggal dunia pada esok hari, Yes tiada jaminan yang kita akan hidup 1000 tahun lagi.mungkin sekejap lagi, mungkin malam ni, mungkin esok, mungkin lusa, mukin seminggu lagi. sebab kita tidak tahu bila ajal kita akan sampai, jadi seharusnya persediaan untuk menghadapi ajal dan bertemu dengan Allah juga perlu diberi perhatian. Hidup ini tiada kepastian, sungguh. pasti tak esok kita akan sihat? pasti tak esok kita akan dapat makan? pasti tak esok kita akan pergi kuliah/ kerja? tak pasti bukan.

Tetapi yang paling pasti, ketentuan Allah, bila orang yang berbuat baik, balasannya syurga, yang sebaliknya ke neraka. jadi ke manakah hala tuju kita? tepuk dada tanya iman.


semoga Allah mensucikan sisa-sisa usia kita pada hari ini dan akan datang. 


p/s: tahun 2015 genap umur Nurulsyaahidah 27 tahun, doakan tahun ni dapat naik 1 anak tangga dalam maratib amal :)













No comments:

Post a Comment